”Zoharom” se zatvara krug razvoja jevrejskog misticizma i tim fundamentalnim tekstom jevrejske misli i dubljeg tumačenja teksta ''Biblije'' dobijamo čvrstu osnovu za ono što danas zovemo kabalom (קבלה). To je ključna knjiga koja uz odgovarajuća tumačenja i komentare daje uvid u mnoge tajnovite tokove reke znanja i mudrosti koju zovemo zakonom, ”Torom” (תורה). Zato ”Sefer Ha’Zohar” (ספר הזוהר) smatramo temeljnim kamenom mitske kosmogonije i mistične psihologije čoveka u njegovom konstantnom usponu ka izvorištu...
U narednom delu, ''Sefer Ha’Zohar'' (ספר הזוהר) tumači metafizičku strukturu svekolike stvarnosti. Zohar nije samo knjiga koja pruža informacije. Dok pažljivo posmatramo aramejske reči i rečenice, one prenose mistična znanja, duboki duhovni uticaj i pozitivnu energiju na svako područje našeg života. ''Zohar'' je životodavni kanal kroz koji teče duhovno Svetlo opisano na datim stranicama. Sam čin posmatranja i učenja iz ''Zohara'' omogućava nam da upijemo energiju sadržanu u svakom pojedinom slovu. Reči na ovim stranicama donose svetlo tamo gde je tama...
Rabin Aba otpoče raspravu ovim stihom, objašnjavajući razlog zbog čega je baš Abraham (Avraham, אברהם), među svim drugim ljudima onoga vremena, zaslužio da mu Presveti, blagoslovljen da je (Ha’Kadoš Baruh Hu, הקדוש ברוך הוא), uputi ove reči. „Slušajte me, koji ste tvrda srca, koji ste daleko od pravde“ (Isaija 46:12), stavlja nam do znanja koliko su okorela srca opakih, koji, premda vide smeranja i puteve ''Tore'' (תורה), odbijaju da ih slede. Smeranja su unutrašnji aspekt, a putevi spoljašnji. A srca opakih su okorela, jer se ne kaju...
Ovde rabin Josi tumači skriveno značenje biblijske pripovesti o Joni (יונה) i kitu, kao i prirode simbola u ovoj pripovesti. Ljudima ne biva suđeno na temelju zla koje im je suđeno da počine, već na temelju dobra koje čine i koje će činiti ubuduće. Zatim je postavljeno pitanje uživa li Tvorac u kažnjavanju opakih. Kao odgovor, istaknuta je činjenica da je svim ljudskim jedinkama dopušteno da počine određenu meru zla. No, jednom kada prekorače tu meru, postoji opravdano zadovoljstvo u obračunavanju s njima...
Stih opisuje Jakova koji odlazi iz Berševe (Be’er ševa באר שבע) za Haran, gde on, prema Postanju „zanoći, jer sunce beše zašlo“. Solarne strane, sever i jug, upućuju na energije Levog i Desnog stuba, odnosno, na negativne i pozitivne sile. Rabin Ašlag precizira da se „mesto“ odnosi na Malhut (מלכות), fizički svet. Ali, Jakov (Ja’akov יעקב) i „sunce“ predstavljaju Zeir Anpin – Gornji svet, izvor duhovnog Svetla. Duhovna emanacija u tekstu je opisana kao „I Jakov pođe od“ potpuna, obuhvatajući tajnu Hohme (חוכמה)...
Obzirom na to da živimo u dimenziji vremena i prostora, lako nam se može učiniti da se više isplati ponašati se rđavo, nego li pravedno i ispravno. Ova iluzija potiče od našeg poimanja vremena, koje stvara utisak da se i sud i nagrada stalno odlažu, da kasne. No, takav koncept vremena i (prividnog) razdvajanja (uzroka i posledice) previđa da se pravedni sud i Svetlost ipak odigravaju, samo na različitim i na izgled nepovezanim poljima života. Primera radi, naša poslovna etika može biti nemoralna...
Iskaz „požive“ je tajanstvena šifra koja znači da je Jakov dostigao uzvišeni nivo duhovnosti i proroštva, i to upravo za vreme svog boravka u Egiptu, koji, u prenosnom značenju, odslikava negativnost i materijalizam našeg fizičkog postojanja. Gotovo u svim delovima Zohara (Sefer Ha’Zohar ספר הזוהר), imena Jakov i Izrailj su dve oznake za Patrijarha, ukazujući na dva nivoa njegove duhovnosti: Jakov je niži, a Izrailj viši nivo duhovnosti...
OSMI TOM
DEVETI TOM
Izjava čuvenog književnika, esejiste, dramaturga, scenariste, dugogodišnjeg urednika Dramskog programa Televizije Beograd, dobitnika NIN-ove nagrade, kao i redovnog profesora dramaturgije na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu Filipa Davida.
Reč je o najavi promocije knjige Zohar na srpskom jeziku, u organizaciji Jevrejske opštine Beograd (JOB), ali i šire diskusije pod nazivom ''Kabala - jevrejski misticizam, značenje i uticaj'' koja se dogodila 7. maja 2021. godine putem Zoom platforme i koja je tim povodom okupila više od 50 ljudi koji su aktivno mogli da sudeluju u diskusiji.
Selihot, ili Adon Ha’Selihot (Gospode koji praštaš, אדונ הסליחות), dolazi od jednine reči sliha/seliha (סליחה) koja znači izvinjenje ili oprost, i predstavlja Jevrejsku pokajničku pesmu, te spada u grupu onih koje se izvode u periodu Velikih praznika (Jamim noraim, ימים נוראים) kao što su Jevrejska nova godina – Roš Ha’Šana (ראש השנה) i Jom Kipur (יום הכיפורים), koji su ujedno poznati i kao Deset pokajničkih dana (aseret jeme tešuva, עשרת ימי תשובה).
Po sefardskoj tradiciji izvođenje Selihota počinje u vreme priprema za Velike praznike, odnosno drugog dana meseca elula (אלול), a prema aškenaskoj tradiciji počinje subotom veče pre Roš Ha’Šane.